

04.05.2021 Komu opłaca się pozostanie w spółce komandytowej – cz. 2
Objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT spowodowało ożywiony ruch na rynku restrukturyzacji spółek komandytowych (o zmianach pisaliśmy w I cz. artykułu). Wielu wspólników z obawy przed podwójnym opodatkowaniem zysków wypracowanych przez spółkę, stara się zrestrukturyzować swoją działalność. Są jednak i tacy, dla których optymalnym rozwiązaniem może okazać się kontynuacja działalności w dotychczasowej formie.

Co się zmienia?
Od 1 stycznia 2021 r. (w praktyce od 1 maja 2021 r.), zmieniły się zasady opodatkowania zysków wypracowanych przez spółki komandytowe. Z punktu widzenia wspólników tych spółek, najważniejszą zmianą jest dwukrotne opodatkowanie zysku przypadającego na komandytariusza: raz na poziomie spółki (9% lub 19% podatkiem CIT), a następnie na poziomie wypłaty dywidendy (19% podatkiem PIT) – z pewnym prawem do obniżenia podatku dla części komandytariuszy.
Zmiany te spowodowały, że wielu przedsiębiorców zdecydowało się na zmianę swojego statusu z komandytariusza na komplementariusza (który efektywnie nadal jest jednokrotne opodatkowanie). Część spółek uległa przekształceniu w prostszą w zarządzaniu spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (również podwójnie opodatkowaną), bądź w spółkę jawną (jednokrotnie opodatkowaną).
Korzystna zmiana dla mniejszych inwestorów
Nie zawsze jednak „ucieczka” ze spółki komandytowej, czy też zamiana statusu komandytariusza na komplementariusza będzie optymalnym rozwiązaniem.
Zmiana statusu komandytariusza na komplementariusza, czy też przekształcenie działalności w spółkę jawną, pozwalają wspólnikom na realne zachowanie jednokrotnego opodatkowania ich zysków, jednakże pociągają za sobą zmiany w zakresie odpowiedzialności. Zarówno wspólnik spółki jawnej, jak również komplementariusz ponoszą nieograniczoną osobistą odpowiedzialność za zobowiązania spółki. W niektórych przypadkach ryzyko związane z prowadzeniem działalności jest na tyle wysokie, że przedsiębiorcy nie decydują się na taki krok – nawet za cenę podwójnego opodatkowania.
Należy jednak podkreślić, że zmiana zasad opodatkowania spółek komandytowych może nieść także pewne profity dla przedsiębiorców, nawet pomimo braku restrukturyzacji działalności. Mniejsi przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na prowadzenie działalności w formie spółki komandytowej, także po 1 maja 2021 r. mają szansę na opodatkowanie dochodów preferencyjną stawką 9% CIT. Przed nowelizacją spółki komandytowe nie podlegały opodatkowaniu, zaś zysk alokowany był do wspólników, którzy opłacali na bieżąco miesięczne zaliczki, przeważnie w wysokości 19% (rzadziej 17% i 32%). Po zmianie przepisów, mali podatnicy, których przychód nie przekroczy równowartości 2 mln EUR, zapłacą miesięczne zaliczki na podatek dochodowy z tytułu zysków obrotowych na poziomie 9%. Oznacza to, że 10% zysku – które przed nowelizacją trafiłoby „na bieżąco” do urzędu skarbowego – zostanie w spółce. Środki te mogą zostać więc wykorzystane na inwestycje.
Dodatkowe oszczędności wspólnik może uzyskać na daninie solidarnościowej (4%). Przed nowelizacją, jeśli dochód wspólników (nie tylko ze spółki lecz suma ze źródeł dochodów podlegających sumowaniu na potrzeby ustalenia podstawy daniny solidarnościowej) przekroczył kwotę 1 mln – wspólnik płacił po zakończeniu roku dodatkowe 4% daniny solidarnościowej od nadwyżki dochodu ponad 1 mln. Zwykle spółka komandytowa musiała wówczas wypłacić zaliczkę na poczet zysku po to, by wspólnik mógł finansować podatek oraz daninę solidarnościową. Obecnie, przy braku wypłaty dywidendy wypływ bieżących zysków na potrzeby opłacenia podatków może zostać ograniczony z około 23% (lub nawet 36% przy stosowaniu zasad ogólnych) do 9%. Efektywnie więc, w następstwie nowelizacji przepisów spółka komandytowa zyskała środki finansowe kredytowanie podatkiem, które może reinwestować, rozwijając swój biznes.
System ten może więc być wygodny dla osób dla, których priorytetem jest ograniczenie odpowiedzialności osobistej, a jednocześnie prowadzą niewielkie przedsiębiorstwo lub mają wiele spółek komandytowych celowych – np. mniejsi deweloperzy, u których rozkład przychodów pozwala na skorzystanie z 9% opodatkowania CIT i reinwestycję zysków.
Benedykt Rubak, radca prawny, doradca podatkowy, Manager w Enodo Advisors. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z restrukturyzacją obciążeń podatkiem dochodowym, ze szczególnym uwzględnieniem podatkowo optymalnych transformacji oraz sprzedaży przedsiębiorstw.
Pozostałe aktualności
Ruszamy z wakacyjną kampanią mailingową: „Prace budowlane w krajach UE - wszystko o podatkach (i nie tylko)”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl e-biuletynów poświęconych prawno-podatkowym aspektom prac budowlanych w innych krajach Unii Europejskiej.

Związek usługi budowlanej z nieruchomością a miejsce opodatkowania VAT
W naszym ostatnim artykule zasygnalizowaliśmy trudności związane z ustaleniem miejsca świadczenia usług. Dzisiaj przedstawiamy praktyczne wskazówki pomocne w ustaleniu związku usługi z nieruchomością, a w konsekwencji miejsca opodatkowania VAT.

Nowa specjalizacja w Enodo Advisors - poszerzamy naszą praktykę o sprawy z zakresu prawa akcyzowego
Rozwijamy naszą praktykę o sprawy z zakresu akcyzy, ceł, opłat produktowych oraz regulacji powiązanych z wyrobami akcyzowymi, w tym m.in. prawa energetycznego, monitorowania przewozu (SENT), zapasów paliw, obrotu alkoholem i napojami alkoholowymi!

TSUE: korzystna interpretacja pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT
Wydane kilka dni temu orzeczenie TSUE[1] może być bardzo ważne dla praktyki podatkowej w zakresie VAT w Polsce. Dotyczyło ono bowiem wysoce spornej kwestii: jak należy właściwie interpretować dla potrzeb VAT pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Ruszamy z kampanią mailingową: „WHT 2022 w 8 tygodni!”
Serdecznie zapraszamy do zapisów na bezpłatny cykl newsletterów poświęconych podatkowi u źródła (WHT).

Ulepszania Polskiego Ładu ciąg dalszy. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT
Uchwalona 27 stycznia br. nowelizacja[1] przewiduje m.in. wdrożenie mechanizmu zaniechania poboru zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych znanego już z budzącego wiele kontrowersji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. Czy ustawa ostatecznie zniweluje wątpliwości powstające u płatników rozliczających wynagrodzenia swoich pracowników?

Interpretacja ogólna MF: zwolnienie jest, ale nie wiadomo kto może z niego skorzystać
Minister Finansów potwierdził[1], że przewidziane w ustawie o CIT zwolnienie z opodatkowania dywidendy otrzymywanej przez spółki (tzw. parent-subsidiary) może być stosowane także do dywidend wypłacanych przez spółki jawne i komandytowe. Niestety nadal pozostają wątpliwości co do tego, w jaki sposób ustalić grono podatników uprawnionych do zwolnienia.

Onkoodpowiedzialni: listopad pod znakiem problemów zdrowotnych mężczyzn
Kolejna odsłona akcji #ONKOODPOWIEDZIALNI, którą dumnie wspieramy jako partnerzy tego przedsięwzięcia, poświęcona jest profilaktyce, diagnostyce i leczeniu raka gruczołu krokowego i raka jąder.

Ceny transferowe a COVID-19: co dalej z APA?
W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Kolejnym istotnym tematem, z którym muszą zmierzyć się polscy podatnicy, jest kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. W niniejszym artykule przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.

Kolejne zmiany w przepisach o cenach transferowych – projekt ustawy w Sejmie!
Polski Ład to wciąż gorący temat, również w obszarze cen transferowych! Ostatnio w dwóch artykułach na naszej stronie internetowej opisywaliśmy pozytywne i negatywne dla polskich podatników propozycje zmian w przepisach dotyczących cen transferowych. Artykuły te były oparte o projekt zmian w przepisach o cenach transferowych, który trafiły do prekonsultacji. Dzisiaj wiemy już jak wygląd projekt przepisów, który trafił do Sejmu.

Webinarium: VAT a kary umowne i odszkodowania w branży budowlanej
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne szkolenie poświęcone tematyce opodatkowania VAT-em kar umownych i odszkodowań w branży budowlanej. Z naszych obserwacji wynika, że zagadnienie to budzi wiele wątpliwości i praktycznych problemów, dlatego w trakcie spotkania omówimy nie tylko aspekty prawne, ale przede wszystkim skoncentrujemy się praktycznych przypadkach.

Webinarium: STRATEGIA PODATKOWA 2021. Jak się przygotować?
Serdecznie zapraszamy na webinarium poświęcone sporządzaniu i publikowaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej. Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia br. nałożyły na dużych podatników obowiązek raportowania, i to już za ubiegły, tj. 2020 rok.

Ceny transferowe, cz. 2 – rozliczenia za 2021 r.
W poprzednim artykule wskazaliśmy na co zwrócić uwagę w kontekście rozliczeń z podmiotami powiązanymi, dotyczących ubiegłego roku. W tej części przybliżamy najważniejsze zmiany w przepisach z zakresu cen transferowych, które weszły w życie w styczniu 2021 r.

Mniej luk i niejasności w mechanizmie split payment w projekcie SLIM VAT
28 października do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe[1] (znany jako SLIM VAT), który zawiera rozwiązania doprecyzowujące i uzupełniające mechanizm podzielonej płatności (MPP).

Konfiskata prewencyjna: udowodnij własną „niewinność”
Jak wynika z pierwszej części artykułu o konfiskacie prewencyjnej, planowane rozwiązanie z jednej strony wpisuje się w pewien trend zmian w przepisach karnych i karno-skarbowych, stanowiąc niejako domknięcie systemu konfiskaty. Z drugiej strony, ten nowy instrument mający przeciwdziałać ukrywaniu majątku pochodzącego z przestępstwa, może zawierać rozwiązania, które będą trudne do pogodzenia z podstawowymi zasadami praworządności oraz standardami ochrony podstawowych praw i wolności konstytucyjnych jednostki.

SLIM VAT: nowe zasady ujmowania faktur korygujących
Jednym z rozwiązań upraszczających rozliczenia VAT w projekcie SLIM VAT[1] jest zmiana zasad ujmowania faktur korygujących zmniejszających oraz wprowadzenie do ustawy zasad ujmowania korekt zwiększających.

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) – najnowsze statystyki
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno statystyki dotyczące procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych – APA.
